loading...
سیتی نایس|تفریحی|فرهنگی|سرگرمی|اخبار|علمی
ali بازدید : 873 دوشنبه 24 اسفند 1394 نظرات (0)

مراسم چهارشنبه سوری در شهرهای ایران

در ایران باستان، روز چهارشنبه آخر سال نحوست داشته است و برای رفع نحوست، آتش را که مظهر فروغ ایزدی بوده است روشن می کردند و از روی آن می پریدند.

با ورود اسلام به ایران تا قبل از انقلاب اسلامی، این مراسم پابرجا ماند؛ چون آتش در اسلام جزو مطهرات است و هرچیز ناپاکی که در آتش بسوزد پاک و طاهر می شود. از طرفی، اعراب هم چهارشنبه را نحس می دانند و نحوست این روز را به وسیله ی افروختن آتش رفع می کنند.

ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که نباید چرک و آلودگی سال کهنه را تحویل نوروز دهند و چون رفع همه آلودگی ها با شستشو برای آنها ممکن نبود، علاوه بر آب به عنصر آتش نیز روی می آوردند و چون آتش را نیز مظهر و عامل پاکی می دانستند، با آتش زدن هیزم به از بین بردن لوازم غیر قابل استفاده و ضدعفونی کردن محل زندگی خود می پرداختند. ضمن این که برافروختن شعله ها همراه با دود، حشرات را نیز از بین می برد.

 چهارشنبه سوری  ، آداب و رسوم ، آیین چهارشنبه سوری

اما امروزه معمولاً مراسم اوستاخوانی در خانه های زرتشتیان برقرار است و هفت نوع میوه خشک مثل کشمش، انجیر، بادام، خرما، توت و پسته به مهمانان می دهند. هفت میوه خشک زرتشتی ها شباهت زیادی به آجیل چهارشنبه سوری دارد که خوردنش در این شب واجب است. در بسیاری از شهرها آش ترشی هم به نام این شب با چند نوع سبزی درست می شود. 

آئین های کهن جشن چهارشنبه سوری را می توان بدینصورت نام برد:
فال گوش ایستادن: که در این مراسم که در آن دختران جوان نیت می کنند، پشت دیواری می ایستند و به سخن رهگذران گوش فرا می دهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می گیرند. 

قاشق زنی: در این رسم دختران و پسران جوان چادری بر سر و روی خود می کشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود می روند. صاحبخانه از صدای قاشق هایی که به کاسه ها می خورد به در خانه آمده و به کاسه های آنها آجیل چهارشنبه سوری، شیرینی، شکلات، نقل و حتی پول می ریزد.

 

آداب چهارشنبه سوری  ، آیین چهارشنبه سوری ، چهارشنبه آخر سال

 

هر ناحیه از ایران براساس تفکیک منطقه یی خود برای این جشن آداب و رسوم خاصی دارد که این آداب و رسوم براساس فرهنگ و مناسبات قومی و قبیله آن منطقه تعریف می شود ما دراین گزارش براساس تفکیکی منطقه ای به شرح این آداب و رسوم پرداخته ایم : 

استان آذربایجان شرقی
تبریزی ها در شب چهارشنبه سوری به روی هم آب یا گلاب می پاشند و معتقدند آب پاشیدن، زندگی را با سعادت قرین می کند. از دیگر رسوم ضروری این شب، فرستادن خُنچه از منزل داماد به منزل عروس است. 

استان آذربایجان غربی
خانواده های ارومیّه ای در این شب به خانه ی مسن ترین فرد فامیل می روند و به خوردن آجیل سرگرم می شوند. آجیل حتماً باید از هفت نوع خوراکی تهیه شود. این هفت نوع می تواند از بین خوراکیهای زیر باشد: انجیر، کشمش، مویز، خرما، توت خشک، فندق، بادام، گردو، سنجد، نخودچی، آب نبات، تخمه بدون نمک، باسلق، برنجک(برنج بوداده) برگه هلو، برگه زردآلو و گندم برشته. کسی که مرادی و حاجتی دارد، باید تقسیم آجیل را به عهده بگیرد تا مرادش برآورده شود. 

استان اردبیل
در مغان، مردم پیش از طلوع آفتاب روز چهارشنبه، دسته جمعی به کنار رودخانه می  روند، آتشی بر می افروزند و جوانان در آنجا به سوارکاری می پردازند و هنگام بازگشت، زنان ظرف هایشان را از آب رودخانه پر می  کنند و به خانه می آورند و آب آن را به دور و برخانه می پاشند. 

استان بوشهر
بوشهری ها پس از آتش افروزی در خانه  هایشان و پریدن از روی آن، باقایق از روی آب می گذرند و معتقدند با این کار نحسی این شب از بین می رود.

 

مراسم چهارشنبه سوری  ، چهارشنبه آخر سال ، تاریخچه چهارشنبه سوری

ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که نباید چرک و آلودگی سال کهنه را تحویل نوروز دهند. 

استان خراسان
در خراسان مراسم کوزه شکستن به این طریق است که درون کوزه های کهنه مقدار نمک که علامت شور بختی است و مقداری ذغال که علامت سیاه بختی است و یک سکه کم ارزش پول می ریزند و تمام افراد خانواده آن را به دور سر می چرخانند و آخرین نفر کوزه را از پشت بام به کوچه پرت می کند.
استان سیستان و بلوچستان
در سیستان مردم گونی، پتو و نمد کهنه را به صورت گلوله در می آورند و آن را در غروب آخرین چهارشنبه سال، آتش می زنند و معتقدند که نحوست این شب با این عمل از بین می رود. 

استان فارس
در شیراز برای گشودن بخت دختران در شب چهارشنبه سوری به سعدیه می روند و از آب استخر سعدیه بر سر وروی دختران می  ریزند. زنان نیز با ریختن این آب به روی خود، معتقدند که مهرشان در دل شوهر بیشتر می شود. در این شب زنان برای برآورده شدن حاجاتشان زیر منبر مسجد جامع شهر دعا می خوانند و پس از دعا خواندن، حلوا و آش می پزند. 

استان کردستان
مردم کردستان مخصوصاً روستائیان، دسته جمعی به صحرا و کنار چشمه سارها می روند و پس از مدتی که به شادی و پایکوبی و کشتی گرفتن گذراندند، هنگام مراجعت به خانه، هرکسی مقداری سنگریزه جمع می کند و بدون آنکه به پشت سرخود نگاه کند، سنگریزه را از روی شانه به عقب پرتاب می کند و بدین ترتیب بلا و آفت را از خود دور می سازد. 

از دیگر مراسم این شب، شال اندازی است که عده ای از جوانان بالای پشت بام خانه  ها و کنار درها و پنجره های همسایگان و ثروتمندان می روند و ضمن خواندن سرود و تصنیف، از دریچه ای، شال را آویزان می کنند. اهل خانه هدیه ای را به شال می بندند که معمولاً سکه، تخم مرغ، شاخه نبات، کله قند، جوراب یا نخودچی و کشمش است.  

استان لرستان
در این شب در خرم آباد هیزم را به هفت دسته تقسیم می کنند و با فاصله های معینی در یک ردیف می چینند و آتش می زنند.

 

رسم چهارشنبه سوری  ، تاریخچه چهارشنبه سوری ، آیین ایرانی

 

استان مازندران
در روستاهای مازندران در شب چهار شنبه سوری، علاوه برکشتی گرفتن و اسپند دودکردن، انواع آشها پخته می شود از جمله «آش هفت ترشی» که از هفت نوع سبزی و هفت نوع ترشی و هفت نوع حبوبات در آن استفاده می شود.

استان مرکزی
در این استان، علاوه بر مراسم آتش بازی، برای آمرزش اموات مقداری خرما یا شکر پنیر تهیه و یا حلوا درست می کنند و سرگذر می ایستند و به عابران تعارف می  کنند. هر رهگذر وظیفه دارد یک دانه بردارد و قبل از خوردن، برای آمرزش اموات خیرات دهنده، حمد و سوره ای بخواند و سپس خوراکی را بخورد. 

استان تهران
در تهران قدیم، بوته های خشک را از بیابان های اطراف جمع می کردند و با شتر به شهر می آوردند و در محلات مختلف می چرخاندند. پس از غروب خورشید، بوته های خشک و اسباب و اثاثیه کهنه و شکسته ای را که پس از خانه تکانی بیرون گذاشته شده بود جمع می کردند و با آنها آتشی درست می کردند که همه باید از روی آن می پریدند و می خواندند: «سرخی تو از من، زردی من از تو». 

فشفشه و هفت ترقه هم بود اما از بمب ها و نارنجک های دستی که نوجوانان امروزی می سازند و با انفجار آنها شیشه های ساختمان ها به لرزه می افتد، خبری نبود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه و آداب چهارشنبه سوری، دردسر ایرانی - Bartarinha.IR ...

www.bartarinha.ir › سبک زندگی › مهارت های زندگی
۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ه‍.ش. - آجیل : در شب چهارشنبه سوری آجیل خوردن از رسوم و آداب مخصوص است و مخصوصاً ... آداب و رسوم چارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران در قرون گذشته :

چهارشنبه‌سوری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/چهارشنبه‌سوری
رفتن به ۲.۲ شهرهای کُردنشین - در شهرهای کردنشین ایران، رسوم و مراسم آخرین چهارشنبه سال و نوروز بدین ترتیب ... و در ادبیات کُردی بسیار از آتش و مراسم نوروز کُردها یادشده است. ... نیز رایج است که از آداب دوران ساسانیان بوده و هنوز در میان ارمنیان و ...

آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران - نمناک

namnak.com/28296-آداب-و-رسوم-چهارشنبه-سوری.html
چهارشنبه سوری و آداب و رسوم چهارشنبه سوری و چهارشنبه سوری در شهرهای ایران و تاریخچه چهارشنبه سوری را ببینید.

تاریخچه و آیین های چهارشنبه سوری - مشرق

www.mashreghnews.ir/fa/news/.../تاریخچه-و-آیین-های-چهارشنبه-سوری
۲۹ اسفند ۱۳۹۱ ه‍.ش. - آجیل : در شب چهارشنبه سوری آجیل خوردن از رسوم و آداب مخصوص است و مخصوصاً بایستی آجیل شور و شیرین ... شهرهای مختلف ایران و چهارشنبه سوری.


۱۶ دقیقه پیش - مراسم چهارشنبه سوری یکی از آیین های قدیمی ایران باستان است که در آخرین چهارشنبه سال برگزار میشود. در ادامه با این مراسم در سرتاسر ایران بیشتر ...

آداب و رسوم زیبای چهارشنبه‌سوري - عصر ایران

www.asriran.com › صفحه نخست › سیاسی
اگر از آنهايي كه سن و سالي را گذرانده‌اند، درباره نوروز و آداب و رسوم و جشن‌هاي مربوط به آن ... در بسياري از شهرها و روستاهاي ايران، اسفند و كندر را براي دفع چشم زخم و ...

رسم و رسومات یلدا در شهرهای مختلف ایران - بیتوته

www.beytoote.com/art/city-country/yalda-cities2-iran.html
شب چله جشن سده آداب و رسوم شب چله هدیه شب یلدا عروس , طولانی‌ترین شب سال , آداب و رسوم شب ... فرهنگ و هنرفرهنگ زندگیرسم و رسومات یلدا در شهرهای مختلف ایران ... مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوری و شب یلدا و سنت های دیگر در واقع ...

جالب ترین آداب و رسوم نوروزی در شهرهای مختلف ایران + تصاویر

golestanema.com/.../12083-جالب-ترین-آداب-و-رسوم-نوروزی-در-شهرهای-م...
۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ه‍.ش. - جالب ترین آداب و رسوم نوروزی در شهرهای مختلف ایران + تصاویر. جشن نوروز، بلند مرتبه ترین جشن ایران زمین است. شاید کم و بیش برای همه مان آشنا ...

تاریخچه آئین چهارشنبه سوری در فرهنگ ایرانیان باستان تاكنون

www.radsms.com/تاریخچه-آئین-چهارشنبه-سوری-در-فرهنگ-ای
۱۹ اسفند ۱۳۸۸ ه‍.ش. - تاریخچه کامل و دقیق و آداب و رسوم در دیگر شهر های کشور را در لینک زیر .... که شب چهارشنبه ی آخر سال مراسم متنوعی داشت که در استانهای مختلف ایران ...
در استان زنجان آداب نوروز به شیوه ی دیگر استان ها با مراسم های چهارشنبه سوری، خانه ... قزوین. آداب و رسوم نوروزی. نوروز. مردم استان قزوين مانند مردم ديگر مناطق ايران، از ...

آداب و رسوم چهارشنبه سوری - آسمونی

www.asemooni.com › فرهنگ › آداب و رسوم
۱ مرداد ۱۳۹۱ ه‍.ش. - این آجیل در مراسم مختلف زرتشتیان از جمله: آفرین گان‌ها، گهنبارها، جشن‌خوانی، ... شکوه شب چهارشنبه‌سوری در اصفهان از تمام شهرهای ایران بیشتر است.
مردم در اين روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهايشان مراسمی را برگزار می کنند ... “بنابراين، اين آتش چهارشنبه سوری بازمانده آن آتش افروزی ۵ روز آخر سال در ايران ...

آداب شب چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف. - کلوب

www.cloob.com/c/leiliha/.../آداب_شب_چهارشنبه_سوری_در_شهرهای_مختل...
۱۹ اسفند ۱۳۸۸ ه‍.ش. - آداب شب چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف. ... برخی از آن رسوم در بعضی از استانهای ایران برگزار می شود كه در این نوشته به برخی از آنها اشاره شده است:
در بسياري از نقاط ايران، اعتقاد بر اين است كه بايد چهارشنبه‌سوري از خانه بيرون ..... مثلا در آداب تحويل سال ميان برخي از مردم چنين رسم است : «در موقع تحويل سال تمام ...

آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران | عکس های داغ ...

kosmodisk.ir/آداب-و-رسوم-چهارشنبه-سوری-در-شهرهای-مخت/
۷ ساعت پیش - مراسم چهارشنبه سوری یکی از آیین های قدیمی ایران باستان است که در آخرین چهارشنبه سال برگزار میشود. در ادامه با این مراسم در سرتاسر ایران بیشتر ...
اینک پیش از تشریح آداب و رسوم سبزواری ها درایام نوروز بهتر است معرفی ... شهر سبزوار یکی از کهن شهرهای با اهمیت ایران است که قدمت آن به هزاران سال قبل از اسلام ... به گفته وی شب چهار شنبه سوری مراسم مختلفی در نقاط مختلف شهرستان سبزوار اجرا ...
۲۷ اسفند ۱۳۸۷ ه‍.ش. - آنچه مسلم است،چهارشنبه سوری منحصر به آتش‌افروزی نیست،بلکه در روزگاران گذشته ... نگاهی به آداب و رسوم چهارشنبه آخرسال در شهرهای مختلف ایران :
یکی دیگر از این مراسم شاد و هیجان انگیز مراسم چهار شنبه سوری است. .... مراسم ها و آیین های ازدواج در بین شهرهای مختلف استان خوزستان به همان شیوه ی رایج در کل کشور ...

آداب چارشنبه سوري ايران باستان

godsiyeh.avablog.ir/post/29/آداب+چارشنبه+سوري+ايران+باستان
۷ روز پیش - مردم ایران زمین مانند سایر ملل کهن دارای آداب و رسوم و سنتهای خاص خود می ... چهارشنبه سوری ” است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال گویند.
انجمن اسلامی بروکسل - آداب و رسوم چهارشنبه سوری در نواحی مختلف ایران - ... بنا بر این گزارش، مردم شهر تنکابن برای اجرای مراسم چهارشنبه سوری مقداری بوته خشک شده ...

آداب و رسوم عید نوروز - فارس نویس

www.farsnevis.ir/fun/fun-txt/21237/آداب-و-رسوم-عید-نوروز.html
خاستگاه عید نوروز در ایران باستان می باشد و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران عید نوروز را جشن می‌گیرند. امروزه زمان برگزاری عید نوروز، در آغاز فصل بهار است.
چهارشنبه سوری، سنتی صدها ساله است که هنوز اسطوره پژوهان، ایرانشناسان و استادان .... البته آداب و رسوم اين جشن در شهرهای مختلف ايران با کمی‌ اختلاف انجام می‌شود.
آخرین چهارشنبه هرسال ایرانی که به‌عنوان ”چهارشنبه‌سوری” نام‌گذاری شده, در ایران از هزاران‌سال ... و در آداب چهارشنبه‌سوری نیز مردم تهران، تمام رسوم متداول را حفظ کرده‌اند.

سنت های چهارشنبه سوری - ستاره

setare.com/fa/news/3741/سنت-های-چهارشنبه-سوری
۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ه‍.ش. - آتش افروختن: زیباترین و شاید قدیمترین آداب چهارشنبه سوری آتش افروختن و .... آداب و رسوم چارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران در قرون گذشته:.
چهارشنبه سوری نه تنها در گیلان بلکه در تمامی نقاط ایران برجسته ترین و ... رسم چارشنبه سوری در مناطق مختلف استان گیلان متفاوت است ، در منطقه ماسال و آبا دیهای ... در شهرستان رودبار نیز سه تا هفت کپه کاه می گذارند و آتش می زنند و از اتش سرخ روئی ...

چهارشنبه سوري در كردستان - بهنام

www.ichodoc.ir/p-a/CHANGED/184/html/184-116.htm
"مراسم چهارشنبه سوري و اعتقادات مردم كردستان". ... مسلم ميزان دست نخوردگي آداب و رسوم قومي در مناطق مختلف يك حوزة جغرافيايي با سهولت تحقيق و اخذ ... درسنندج بر خلاف اكثر شهرستان هاي ايران در شب چهارشنبه سوري ( چوارشمه كله) آتش افروزي نمي كنند.
جشن سوري (چهارشنبه سوري) در ايران باستان .... همچنين در جاهايي همچون شيراز ، كردستان و آذربايگان ، آداب و آيين ويژه و كهن تري وجود دارد . ... ديگر از رسوم مردم اين شهر در چهارشنبه سوري اين كه دختراني را كه مي خواهند زودتر شوهر بدهند به آب انبار مي برند و ...

دردسر چهار شنبه سوری - پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت

www.hawzah.net/fa/Article/View/94007/دردسر-چهار-شنبه-سوری
منبع : سایت برترینها ,. کلمات کلیدی ماشینی : چهارشنبه سوری ، آداب و رسوم چهارشنبه سوری ، چهارشنبه سوری در ایران باستان ، چهارشنبه سوری در شهر های مختلف ، ...

مراسم چهارشنبه سوری

www.divi.ir/مراسم-چهارشنبه-سوری/
۱ روز پیش - آداب و رسوم چهارشنبه سوری در تبریز ... برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف کشور علیرغم جو پلیسی ... ۱.۱ ریشه‌شناسی; ۱.۲ ایران باستان; ۱.۳ یادکرد در شاهنامه; ۱.۴ جشن نبرد با تاریکی. ۲ چهارشنبه سوری در شهرهای گوناگون.
۲۹ اسفند ۱۳۹۱ ه‍.ش. - عید نوروز نیز نزد مردم استان فارس و بویژه شهرستان شیراز بسیار گرامی داشته می‌شود. ... آشنایی با آداب و رسوم مردم شیراز در ایام نوروز .... سالاد شیرازی نامی است آشنا که در سراسر شهرهای ایران شناخته شده و جزئی از منوی غذایی اغلب ...
informationboj - آداب و رسوم عید نوروز, تاریخچه عید نوروز, - همه چیز باعث دانایی میشود. ... برگزاری چهارشنبه سوری، که در همهً شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین ... و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.
"بنابراين، اين آتش چهارشنبه سوری بازمانده آن آتش افروزی ۵ روز آخر سال در ايران باستان ... ديگر از رسوم مردم اين شهر در چهارشنبه سوری اين که دخترانی را که می خواهند زودتر ... می دهد در دوره امير نوح سامانی هم برگزاری اين جشن از عادات و آداب قديم بوده است.

مقاله تحقیقی درباره تاریخچه آداب و رسوم عید نوروز - تک فارس

www.takfars.ir/مقاله-تحقیقی-درباره-تاریخچه-آداب-و-رسو/
۸ شهریور ۱۳۹۲ ه‍.ش. - عکس, مقاله تحقیقی درباره تاریخچه آداب و رسوم عید نوروز ... خاستگاه عید نوروز در ایران باستان می باشد و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران عید نوروز ...
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ه‍.ش. - چهار شنبه سوری از قدیم در ایران رسم و رسوم خاصی داشته است. در شهرهای مختلف کشور، اقوام کرد و لر و ترک و بلوچ و… هر کدام روشی برای برپایی جشن ...

گول گول چهارشنبه، آیین چهارشنبه سوری مردم نژاد گیل - صومعه ...

scna.ir/گول-گول-چهارشنبه،-آیین-چهارشنبه-سوری-م/
۲۹ اسفند ۱۳۹۱ ه‍.ش. - با این همه؛ بیان آداب و رسوم چهارشنبه سوری ، خاطره ای دلچسب از عشق و شور به زندگی ... چهارشنبه سوری نه تنها در گیلان بلکه در تمامی نقاط ایران برجسته ترین و ... آب ، دومین عنصر مهمی است که به اشکال مختلف در مراسم چهارشنبه سوری در ...

AS - از دیروز تا امروز چهارشنبه سوری

parsa-sj.blogfa.com/tag/از-دیروز-تا-امروز-چهارشنبه-سوری
هاشم رضی در کتاب گاه شماری و جشن‌های ایران باستان، درباره چهارشنبه سوری می نویسد: «ایرانیان در ..... آداب و رسوم چارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران در قرون گذشته :

آداب و رسوم و جشن های ایرانی - ایران ویج

www.iranvij.ir/fa/cat/سرگرمی-تفریحی/.../آداب-و-رسوم-و-جشن-های-ایرانی
دسته: آداب و رسوم و جشن های ایرانی; تعداد بازدید: 1,172. چهارشنبه‌سوری نام جشنی است که تغییر یافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به .... مراسم چهارشنبه سوری ” است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال گویند. .... یلدا، آیین اقوام مختلف ایرانی.

ایرانیم - آداب و رسوم اقوام ایرانی

www.iranim70.blogfa.com/tag/آداب-و-رسوم-اقوام-ایرانی
ایرانیم - آداب و رسوم اقوام ایرانی - بلند باد نامت ای ایران - ایرانیم. ... همانگونه که شباهتی بین چارشنبه سوری و نوروز امروزی متداول در تهران و شهرهای بزرگ، با ... "بنابراين، اين آتش چهارشنبه سوری بازمانده آن آتش افروزی ۵ روز آخر سال در ايران باستان است ...

آیین و اداب رسوم شب یلدای ایرانی - مرجع کامل عکس , سرگرمی ...

rk7.ir/1394/09/22/post-2866/آیین-و-اداب-رسوم-شب-یلدای-ایرانی
۲۲ آذر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - مردم ایران در شهرها و روستاهای مختلف با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم ویژه‌ی خود شب .... تاریخچه آئین چهارشنبه سوری در فرهنگ ایرانیان باستان تاکنون.
۳۱ شهریور ۱۳۹۰ ه‍.ش. - آداب و رسوم چهارشنبه سوری در نواحی گوناگون. آتش افروزی. در مناطق مختلف تاجیکستان مردم تاجیکستان، به مانند مردم ایران، در آخرین چهارشنبه هر سال، ...

تصاویر,تاریخچه و آداب و رسوم چهارشنبه سوری 93 | نایت ملودی

www.nightmelody.com/.../تصاویرتاریخچه-و-آداب-و-رسوم-چهارشنبه-س.h...
این آجیل در مراسم مختلف زرتشتیان از جمله: آفرین گان‌ها، گهنبارها، جشن‌خوانی، جشن‌نوزادی و در ... شکوه شب چهارشنبه‌سوری در اصفهان از تمام شهرهای ایران بیشتر است.

[PDF]درس نهم : آداب و رسوم مردم استان

www.chap.sch.ir/system/files_force/books/.../064-077-C237-10.pdf?...
نوع پوشش و لباس مردم مناطق مختلف کرمان نیز تحت تأثیر آداب و سنن و ... در کرمان، همچنین مراسمی چون عید نوروز و سنت های وابسته، نظیر چهارشنبه سوری، سیزده ... حتماً تا به حال دقت کرده اید که مردم مناطق مختلف ایران، با گویش های مختلف سخن می گویند.
هنوز هم اين رسم همچون گذشته در سراسر ايران ميان مردم ايران معمول است. امروزه بانوان از چند روز به نوروز مانده، و معمولاً تا پيش از فرا رسيدن شب چهارشنبه آخر سال، به خانه ...
سرزمین کوروش بزرگ - آداب و رسوم چهارشنبه سوری - صدای ایران زمین. ... مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که .... شب چهارشنبه ی آخر سال مراسم متنوعی داشت که در استانهای مختلف ایران مراسمی با اشکال ...
مردم شهرهای مختلف ایران در شب چهارشنبه سوری چه آداب و رسومی دارند؟ منشأ و زمان پیدایش چهارشنبه سوری دقیقاً مشخص نیست. اما در ایران باستان، روز چهارشنبه آخر سال ...
۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ه‍.ش. - به همین مناسبت گزارشی از آداب و رسوم مردمان شهرهای مخلف ایران آماده کردیم که .... شام نوروز، صلاح بینو، حنا بندان، عروس برون، شاه گردی و پاگشایی از ...

آداب و رسوم عید نوروز در شهرهای ایران

yarab.rozblog.com/post/.../آداب-و-رسوم-عید-نوروز-در-شهرهای-ایران.html
۵ اسفند ۱۳۹۴ ه‍.ش. - آشنایی با آداب و رسوم مردم شیراز در ایام نوروز - همشهری ... جالب ترین آداب و رسوم نوروزی در شهرهای مختلف ایران ... در ورامین از حدود بیست روز مانده به ...

آداب و رسوم ایرانی - آکاایران

www.akairan.com/maghalat-persia/tag/آداب%20و%20رسوم%20ایرانی/
آداب و رسوم در عید نوروزآداب و سنن مردم در اعیاد، فرهنگ و تمدن ملل مختلف را نشان می‌دهد، ... سوری را برگزار می کند ، در ادامه آداب و رسوم چهارشنبه سوری در چند شهر ایران را ...

هاشم رضی در كتاب گاه شماری و جشن‌های ایران باستان، درباره چهارشنبه سوری می نویسد: «ایرانیان در ..... آداب و رسوم چارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران در قرون گذشته :.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام دوستان عزیز به وبلاگ سیتی نایس خوش امدید لطفا نظرات خود را در مورد هر بخش عنوان کنید.منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 80
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 65
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 90
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,521
  • بازدید ماه : 3,618
  • بازدید سال : 36,459
  • بازدید کلی : 433,780
  • کدهای اختصاصی